Informacje dla sygnalistów zewnêtrznych zgodna z art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928).
1. Dane kontaktowe umo¿liwiaj¹ce dokonanie zg³oszenia zewnêtrznego.
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w P³ocku, adres siedziby: ul. Piêkna 6, 09-402 P³ock, z dopiskiem „zg³oszenie”,
kontakt: e-mail: sygnalista@piwplock.pl, tytu³ maila „sygnalista – zg³oszenie”,
w formie ustnej: poprzez informacjê telefoniczn¹ lub podczas bezpoœredniego spotkania.
2. Warunki objêcia sygnalisty ochron¹.
Status sygnalisty jest pochodn¹ dokonania zg³oszenia wewnêtrznego lub zg³oszenia zewnêtrznego b¹dŸ ujawnienia publicznego.
Dodatkowo, sygnalista powinien mieæ uzasadnione podstawy s¹dziæ, ¿e bêd¹ca przedmiotem zg³oszenia lub ujawnienia publicznego informacja jest prawdziwa w momencie dokonywania zg³oszenia lub ujawnienia publicznego i ¿e informacja taka stanowi informacjê o naruszeniu prawa (w rozumieniu ww. ustawy).
Ochrona przys³uguje od chwili dokonania zg³oszenia lub ujawnienia publicznego.
3. Tryb postêpowania.
A. Potwierdzenie wp³ywu zg³oszenia, o ile sygnalista wskaza³ dane kontaktowe.
B. Wstêpna weryfikacja zg³oszenia.
C. Podjêcie dzia³añ nastêpczych i wszczêcie postêpowania wyjaœniaj¹cego, jeœli zg³oszenie jest zakwalifikowane jako podlegaj¹ce pod przepisy ustawy o ochronie sygnalistów.
D. Kontakt z sygnalist¹ - jeœli wystêpuje koniecznoœci uzupe³nienia informacji od niego.
E. Informacja zwrotna do sygnalisty o wyniku postêpowania ze wskazaniem planowanych lub podjêtych dzia³añ naprawczych.
4. Termin przekazania informacji zwrotnej oraz rodzaju i zawartoœci takiej informacji.
Informacja zwrotna do sygnalisty na otrzymany w zg³oszeniu w danych kontaktowych adres do korespondencji zostanie przekazana w terminie 3 miesiêcy od daty potwierdzenia przyjêcia zg³oszenia. W przypadku koniecznoœci dalszego dzia³ania przez tut. organ pe³na informacja zostanie przekazana sygnaliœcie w terminie 6 miesiêcy od dnia przyjêcia zg³oszenia, o czym poinformujemy go wczeœniej w terminie do 3 miesiêcy.
5. Zasady poufnoœci maj¹ce zastosowanie do zg³oszeñ zewnêtrznych.
Powiatowy Lekarz Weterynarii w P³ocku dok³ada wszelkich starañ celem zachowania poufnoœci i zapewnia, ¿e:
a) tylko pracownicy upowa¿nieni maj¹ dostêp do pe³nej treœci zg³oszenia sygnalisty,
b) dostêp do informacji zawartych w zg³oszeniu jest ograniczony, a dane dotycz¹ce sygnalisty s¹ przechowywane w zabezpieczonym miejscu, do którego dostêp maj¹ wy³¹cznie osoby upowa¿nione,
c) mo¿liwoœæ kontaktu z sygnalist¹ ma jedynie pracownik upowa¿niony do przyjmowania zg³oszeñ naruszenia prawa,
d) zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy ujawnienie danych osobowych sygnalisty, pozwalaj¹ce na ustalenie jego to¿samoœci jest mo¿liwe, kiedy „(…) ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowi¹zkiem wynikaj¹cym z przepisów prawa w zwi¹zku z postêpowaniami wyjaœniaj¹cymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postêpowaniami przygotowawczymi lub s¹dowymi prowadzonymi przez s¹dy, w tym w celu zagwarantowania prawa do obrony przys³uguj¹cego osobie, której dotyczy zg³oszenie”.
6. Zasady przetwarzania danych osobowych, o których mowa w art. 8 ww. ustawy.
1) administratorem danych osobowych jest Powiatowy Lekarz Weterynarii w P³ocku, adres siedziby: ul. Piêkna 6, 09-402 P³ock,
kontakt: e-mail: sekretariat@piwplock.pl, tel. 24 262 77 92;
2) w sprawie ochrony danych osobowych mo¿na skontaktowaæ siê z Inspektorem Ochrony Danych pod adresem e-mail: iod@piwplock.pl
3) przetwarzanie Pañstwa danych osobowych nastêpuje w celach zwi¹zanych ze zg³aszanymi przypadkami naruszenia prawa, na podstawie:
- art. 6 ust. 1 lit. a RODO gdy osoba, której dane dotycz¹ wyrazi³a zgodê na przetwarzanie swoich danych osobowych w jednym lub wiêkszej liczbie okreœlonych celów (zgoda na ujawnienie swojej to¿samoœci jako sygnalisty, lub
- art. 6 ust. 1 lit. c RODO tj. przetwarzanie jest niezbêdne do wype³nienia obowi¹zku prawnego ci¹¿¹cego na administratorze w zw. z przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928);
- art. 6 ust. 1 lit. e RODO, tj. przetwarzanie jest niezbêdne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania w³adzy publicznej powierzonej administratorowi, prawnie uzasadnionego interesu administratora, jakim jest przyjmowanie, weryfikowanie oraz wyjaœnianie zg³oszeñ naruszeñ prawa;
4) dane osobowe przetwarzane w zwi¹zku z przyjêciem zg³oszenia lub podjêciem dzia³añ nastêpczych oraz dokumenty zwi¹zane z tym zg³oszeniem s¹ przechowywane przez organ publiczny przez okres 3 lat po zakoñczeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zg³oszenie zewnêtrzne do organu publicznego w³aœciwego do podjêcia dzia³añ nastêpczych lub zakoñczono dzia³ania nastêpcze, lub po zakoñczeniu postêpowañ zainicjowanych tymi dzia³aniami;
5) administrator zapewnia poufnoœæ Pañstwa danych osobowych, w zwi¹zku z otrzymanym zg³oszeniem; w zwi¹zku z tym dane te mog¹ byæ udostêpnione jedynie podmiotom uprawnionym do tego na podstawie przepisów prawa, a tak¿e podmiotom zewnêtrznym zajmuj¹cym siê obs³ug¹ informatyczn¹ i prawn¹ administratora; w innych przypadkach dane osobowe sygnalisty, pozwalaj¹ce na ustalenie jego to¿samoœci, nie podlegaj¹ ujawnieniu nieupowa¿nionym osobom, chyba ¿e za wyraŸn¹ zgod¹ sygnalisty;
6) w przypadku, gdy ujawnienie danych osobowych jest koniecznym i proporcjonalnym obowi¹zkiem wynikaj¹cym z przepisów prawa w zwi¹zku z postêpowaniami wyjaœniaj¹cymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postêpowaniami przygotowawczymi lub s¹dowymi prowadzonymi przez s¹dy, w tym w celu zagwarantowania prawa do obrony przys³uguj¹cego osobie, której dotyczy zg³oszenie; przed dokonaniem takiego ujawnienia sygnalista zostanie powiadomiony, przesy³aj¹c w postaci papierowej lub elektronicznej wyjaœnienie powodów ujawnienia jego danych osobowych, chyba ¿e takie powiadomienie zagrozi postêpowaniu wyjaœniaj¹cemu lub postêpowaniu przygotowawczemu, lub s¹dowemu;
7) Pañstwa dane osobowe po otrzymaniu zg³oszenia przetwarzane s¹ w zakresie niezbêdnym do przyjêcia zg³oszenia lub podjêcia ewentualnego dzia³ania nastêpczego; dane osobowe, które nie maj¹ znaczenia dla rozpatrywania zg³oszenia, nie s¹ zbierane, a w razie przypadkowego zebrania s¹ niezw³ocznie usuwane; usuniêcie tych danych osobowych nastêpuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, ¿e nie maj¹ one znaczenia dla sprawy;
8) przys³uguj¹ Pañstwu prawa do:
- ¿¹dania dostêpu do swoich danych osobowych,
- sprostowania (poprawiania) swoich danych osobowych,
- ¿¹dania usuniêcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych i sprzeciwu na przetwarzanie ww. danych osobowych, przy czym przys³uguj¹ one jedynie w sytuacji, je¿eli dalsze przetwarzanie nie jest niezbêdne do wywi¹zania siê przez Administratora z obowi¹zku prawnego i nie wystêpuj¹ inne nadrzêdne prawne podstawy przetwarzania
9) w zakresie w jakim dane osobowe s¹ przetwarzane w oparciu o Pañstwa zgodê, wyra¿on¹ zgodê mo¿na wycofaæ w dowolnym momencie; cofniêcie zgody nie bêdzie mia³o wp³ywu na zgodnoœæ z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem;
10) przys³uguje Pañstwu prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzêdu Ochrony Danych Osobowych (adres: ul. Stawki 2, 00 - 193 Warszawa);
11) Pañstwa dane osobowe nie bêd¹ przekazywane do pañstwa trzeciego lub organizacji miêdzynarodowej, nie bêd¹ tak¿e przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie bêd¹ poddawane profilowaniu,
12) podanie danych osobowych jest warunkiem niezbêdnym w celu dokonania zg³oszenia naruszenia prawa za pomoc¹ zewnêtrznego kana³u komunikacji, odmowa podania danych uniemo¿liwi skuteczne zg³oszenie naruszenia.
7. Charakter dzia³añ nastêpczych podejmowanych w zwi¹zku ze zg³oszeniem zewnêtrznym.
A. Zasadniczym celem dzia³añ nastêpczych jest ocena prawdziwoœci informacji zawartych w zg³oszeniu zewnêtrznym oraz przeciwdzia³anie naruszeniu prawa bêd¹cego przedmiotem zg³oszenia.
B. Inspekcja Weterynaryjna realizuje, w celu zapewnienia ochrony zdrowia publicznego, zadania z zakresu:
a) ochrony zdrowia zwierz¹t;
b) bezpieczeñstwa:
- produktów pochodzenia zwierzêcego,
- ¿ywnoœci zawieraj¹cej jednoczeœnie œrodki spo¿ywcze pochodzenia niezwierzêcego i produkty pochodzenia zwierzêcego znajduj¹cej siê w rolniczym handlu detalicznym, w rozumieniu art. 3 ust. 3 pkt 29b ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeñstwie ¿ywnoœci i ¿ywienia (Dz. U. z 2023 r. poz. 1448),
- przywo¿onych produktów z³o¿onych okreœlonych w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 2 lit. a rozporz¹dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzêdowych i innych czynnoœci urzêdowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa ¿ywnoœciowego i paszowego oraz zasad dotycz¹cych zdrowia i dobrostanu zwierz¹t, zdrowia roœlin i œrodków ochrony roœlin (…).
C. W kontekœcie okolicznoœci wymienionych w pkt B, dzia³ania nastêpcze, w zwi¹zku ze zg³oszeniami zewnêtrznymi, realizowane bêd¹ - w zale¿noœci od przedmiotu zg³oszenia, w trybie w³aœciwego postêpowania prawnego tocz¹cego siê na podstawie przepisów prawa powszechnie obowi¹zuj¹cego, w szczególnoœci postêpowania administracyjnego.
8. Œrodki ochrony prawnej i procedury s³u¿¹ce ochronie przed dzia³aniami odwetowymi oraz dostêpnoœæ poufnej porady dla osób rozwa¿aj¹cych dokonanie zg³oszenia zewnêtrznego.
Ka¿dej osobie, która chce dokonaæ zg³oszenia naruszenia prawa (sygnaliœcie) przys³uguje nieodp³atna pomoc prawna i nieodp³atne poradnictwo obywatelskie, œwiadczone na podstawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodp³atnej pomocy prawnej, nieodp³atnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej. Nieodp³atna pomoc prawna jest organizowana przez powiat/miasto na prawach powiatu, który jest w³aœciwy dla miejsca zamieszkania sygnalisty.
Sygnalistom przys³uguje równie¿ ochrona prawna przed stosowaniem wobec nich dzia³añ odwetowych. Œrodkami ochrony prawnej s¹ m.in.: z³o¿enie zawiadomienia o mo¿liwoœci pope³nienia przestêpstwa - zastosowania wobec sygnalisty dzia³añ odwetowych, do organów œcigania tj. do Policji i jednostek prokuratury lub wyst¹pienie z roszczeniem o odszkodowanie lub zadoœæuczynienie za dopuszczenie siê zastosowania dzia³añ odwetowych.
9. Warunki, na jakich sygnalista jest chroniony przed ponoszeniem odpowiedzialnoœci za naruszenie poufnoœci
A. Dokonanie zg³oszenia lub ujawnienia publicznego nie mo¿e stanowiæ podstawy odpowiedzialnoœci, w tym odpowiedzialnoœci dyscyplinarnej lub odpowiedzialnoœci za szkodê z tytu³u naruszenia praw innych osób lub obowi¹zków okreœlonych w przepisach prawa, w szczególnoœci w przedmiocie znies³awienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowi¹zku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiêbiorstwa, z uwzglêdnieniem art. 5 ustawy, pod warunkiem ¿e sygnalista mia³ uzasadnione podstawy s¹dziæ, ¿e zg³oszenie jest niezbêdne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustaw¹.
B. W przypadku wszczêcia postêpowania prawnego dotycz¹cego odpowiedzialnoœci, o której mowa w pkt A sygnalista mo¿e wyst¹piæ o umorzenie takiego postêpowania.
C. Uzyskanie informacji bêd¹cych przedmiotem zg³oszenia lub dostêp do takich informacji nie mog¹ stanowiæ podstawy odpowiedzialnoœci, pod warunkiem ¿e takie uzyskanie lub taki dostêp nie stanowi¹ czynu zabronionego.
10. Zachêcamy, aby w pierwszej kolejnoœci skorzystaæ z istniej¹cych procedur zg³oszeñ wewnêtrznych, w sytuacji gdy naruszeniu prawa mo¿na skutecznie zaradziæ w ramach tych procedur, a nie zachodzi ryzyko dzia³añ odwetowych.
11. Dane kontaktowe Rzecznika Praw Obywatelskich.
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
Al. Solidarnoœci 77
00-090 Warszawa
https://bip.brpo.gov.pl/pl